7 nov. 2010

Trådskapande


Jag vet inte riktigt. Men ibland ser jag luffarslöjd som jag tycker är tokfin och ibland känner jag inte alls för luffarslöjd. Hur som helst, så har jag varit på kurs i luffarslöjd! Tänkte att det kan vara intressant att lära sig grunderna.


Det var en heldagskurs. Först fick vi lite luffarslöjdshistoria till livs och sen gick vi lös på själva trådarna. Mycket intressant och riktigt kul! Jag har ju någon slags idé att jag vill kunna kombinera keramik och luffarslöjd :-) Vi får välan se!
Vadå? om jag lyckades få till nå't? Jodå, med duktiga magisterns hjälp bidde det bl a en ljusstake för blockljus.... den bå bilden här ovan. Men... det jag skulle vilja kunna göra är något i stil med de f a n t a s t a s k t  fina verk som Mari Karlsson gör. Bl a hennes jättefina Hästastakar. Kolla här bara.

  Bilden på Maris ljusstake kommer från hennes websida
och är publicerad med hennes skriftliga tillstånd.


6 kommentarer:

Maria sa...

Visst är det kul med luffarslöjd! Mitt luffarslöjdsugg går i vågor, men blir trött i händerna efter att ha arbetat ett tag, så kanske bra att göra det då och då bara...

Maria sa...

sug skulle det stå...

Ankan sa...

Det här med luffarsjöjd ser ju verkligen roligt ut, och det blir så vackra saker. Vad duktig du är! Jag har ännu inte provat på det men blir inspirerad när jag ser detta.
Kramar

MrsAllan sa...

Vad fin den var, ljusstaken som du gjorde. Verkar kul att prova på om man är händig.

Spets och snor sa...

Hej Kristina!
Är på chefskurs i Sigtuna och har lite tid att surfa på bloggar. Kom då att tänka på dig och din blogg. Jättefina luffarslöjd-verk du visar! Nu ser jag fram emot några keramikverk också :-)

Du tar verkligen jättefina bilder Kristina!

Nu ska jag gå och smälla i mig några tusen kalorier som det alltid är på alla konferensgårdar. Har springskorna med mig så det kan bli en tur imorgon bitti ...

Mia sa...

Hej!

Hittade alldeles nyss hit, och har bara hunnit läsa en del, men vilken mysig blogg du har! Alltid kul att hitta till en dalabloggerska :) Får man fråga var du kommer ifrån?

Ser att vi har varit till lika inredningsbutiker, och har samma tycke och smak :)

Syrran och jag ska ut på en ny tripp imorgon, åt Ludvika och Smedjebacken hållet :)

Har du gått på Luffarslöjd kursen här i krokarna?
Jag skulle oxå vilja prova på luffarslöjd!

Kramar Mia från Falun