10 nov. 2008

Jaha. Nu har vi alltså genomfört höstens Roadtrip :-) Den här gången i Gävletrakten. Några tips på butiker fick vi och några har vi hittat själva. Det var en r i k t i g t sunkig och grå dag. Vad passar då inte bättre än att pigga upp dagen med besök på inspirerande ställen.

Vi började inne i Gävle med besök på bl a Village, Divas Boning, Soffta och Sahflor Skafferi (där vi även åt en jättegod lördagsbrunch). Ytterligare några butiker hann vi besöka men dessa är de som lämnade avtryck hos mig. Vi hade dessutom adresser till ett antal butiker i Gävles ytterområden och bestämde oss för att ta de som låg "hemåt" och började med Tant Elwira. Myyysig liten butik med trevliga Jessica bakom disken.

Därefter fortsatte färden mot butiken Madame Nyberg. Även här en mysig butik som vi fått tips om och en mycket trevlig tjej, Anna-Lena, bakom disken.

När vi svände in mot butiken fick vi se ett oerhört vackert hus. Ett ganska stort, rött timmerhus. Renoverat och snyggt. Snygga butiksskyltar i enhetlig stil. En lätt pulshöjning infinner sig :-)

Samma sak här. Inspirerande miljö och jättetrevliga människor i butikerna, som heter Stil-Loftet (möbler och inredning), Elidas Skafferi (kravmärkta och närproducerade produkter, te och vackra ting) och Wallewin (blommor och annat fint). Här kan ni läsa mer om ladan. Alla ni som besöker IKEA i Valbo. Missa inte detta!! Butikerna ligger 5 minuter från Valbo köpcentrum på Valbovägen 183 och öppnade för bara en vecka sedan.

För mig är inte själva handlandet huvudsaken under en så'n här dag - det är inspirationen och umgänget. Ja, ja - visst är det kul att handla *hrrrm, så det gör man ju lite "bara av farten"* men jag blir mest uppfylld av fina miljöer, fina hus och lokaler, snygga förpackningar och skyltar och trevliga människor. Några butiker här i närområdet som jag tycker passar in på detta är "Ställ och Såsser" i Säter, "Norrgården" i Borlänge, "Gruvgatan 13" i Falun och "Hemslöjden" i Leksand.

Och bara en så'n sak som snygga kvistar! Det är bara vi som är inredningscrazy som fattar det där. Min kompis såg de snygga kvistarna på ett nersågat träd när vi parkerade på ett ställe. Så då plockade vi naturligtvis. För visst är det väl den naturligaste saken i världen? Snygga kvistar! Det bara måste man ha. Vi ska väl se vad vi hittar på med dom framöver :-)

Ha det så bra alla bloggisar. Snart är det julmarknader och advent!


13 kommentarer:

Levindas Värld sa...

Hej!

Va roligt att ni hittade till mina favvisar Madame Nyberg & Tant Elwira :)

Det är också jätteskoj att de öppnat så charmiga butiker i den rödtimrade ladan :)

Kram!

Anonym sa...

Tack för alla dessa nya tips. Då vet man vart man kan åka för att hitta lite smått o gott.
Kramar @nette

Åsa sa...

Vad många fina ställen du har varit på...jättehärliga bilder. Man blir riktigt inspirerad av bara skyltarna.
Kram Åsa

Ullis/Leva på landet sa...

Så många härliga ställen ni varit på. Måste besöka dem när vi är till IKEA nästa gång.


Ha en bra vecka!
Kram Ullis

Dalatorpet sa...

Ja julmarknader med mys längtar man till

Karin Krut sa...

VA! näbbstövlar :) finns dom fortfarande.. min Pappa köpte ett par åt mig när jag var tonåring, jag hatade dom tills jag hade använt dom ett tag och sen ville jag aldrig ha några andra skor :D
Eran roadtripp verkade verkligen härlig och inspirerande :)
Ha en skön vecka
Kram Karin

Anonym sa...

Tack för tips om butiker i Gävle-området! Passar perfekt för en Bollnäsbo som gärna tar en tur söderut. =) Har själv varit till Madame Nyberg en gång... mysig butik så jag blev kvar rätt länge och pratade med de trevliga tjejerna som jobbade där. Ha det så bra! Hälsningar från Kristine

Smultronstället sa...

Å så kul och trevlig roadtripp ni verkar ha varit ute på:-)
måste nog som du säger ta mig tid nästa gång jag e åt det hållet. det är ju så lätt att det bara blir IKEA.

Ha det gott:-)
Kram M

Designe sa...

vilken härlig roadtrip ni gjort! Ser ut att vara mysiga butiker!..sånt mår man verkligen bra av en sån grå dag! :)
Kram

Husbilsresan sa...

Å,vad härligt med en sån tripp.....skulle också velat vara med ;)
Tack för tipset om butikerna!
Ha en skön helg!
Kramiz/Gunn

Anonym sa...

Vilka mysig tur ni verkar ha haft, tack för tipsen =)

Maria sa...

Så mysigt det låter att åka på en sådan tur med likasinnade!!

Anonym sa...

Det är julmarknad i nybo i helgen. Så alla som har vägarna förbi kan ju komma och mjuta av att julen kommer med stormsteg