30 aug. 2009

Mycket snö i vinter?

Vi har inga äpplen i år. På äppelträdet alltså. Så i år känns det extra kul med de konstgjorda äpplena vi har. Ett fint betongäpple från i fjol och ett fint vitt som jag köpte på semestern.

Nå't som vi däremot har massor av är rönnbär. Våra fantastiska rönnbärsträd är såå fina just nu. När solen skiner på träden ser det ut som... ja, jag vet inte riktigt. Dom är vackra, helt enkelt. Av rönnbär kan man ju göra massor med fint. Jag tycker om rönnbärs-girlanger.

Girlangen på ljuskronan i köket har sett sina bästa dagar, så den har jag "renoverat".

Och när jag ändå hade en lyssnarbok i MP3-format att lyssna på, passade jag på att göra en hoper med rönnbärs-girlanger som jag ska göra nå't kul av när dom "torkat till sig".


Jag hade både färska och lite torkade rönnbär, som jag trätt på tråd. De färska torkar nämligen till sig lite och krymper, så man får skjuta ihop på tråden dem senare.

Och ni känner väl till talesättet som handlar om att "om det är mycket rönnbär blir det mycket snö". Eller var det att "det blir en kall vinter"?
Vi får väl se :-)








4 kommentarer:

mitt skärgårdsliv sa...

Så vacker bukett. Ja så mycket fint man kan göra av rönnbären. Jag har hört ett talesätt att rönnbärskvistarna ska inte tryckas ner två gånger mycket rönnbär är lite snö. Men det får ju framtiden utvisa :)

Sunnanvind sa...

Ja rönnbär är otroligt vackra, man glömmer lätt allt det fina med hösten bara för man har sån ångest för att sommaren tar slut, men hösten har sina höjdpunkter den också :)

Hälsningar Carina

Unknown sa...

Oj jag som hoppas att det är träden orkar inte bära två tunga bördor, så är det mycket bär blir det lite snö...får vi hoppas. Vad fint du gjort med rönnbär - där fick jag och barnen roliga tips tack för det..ha det gott/Catthie

Cecilia sa...

Så vackra bilder på dina rönnbär. Snyggt med betonghjärtat (eller om det är sten) bland de uppträdda bären. Gillar ljuskronan oxå.