10 aug. 2010

Snabbmat


Måste bara dela med mig ett recept som jag hittade häromdagen och testade. Det blev en ny favorit. Dessutom kan man säga att det var snabbmat. Det tog så lång tid som riset behövde på sig att koka att laga till det här. Passar mig perfekt .-)

Jag tror att rätten kallades Lax- och Kräfttartar.

Till två personer:
2 laxbitar (ca 200-250 gram)
1/2 burk kräftstjärtar
2 msk dill
2 msk gräslök
salt och vitpeppar

Skär lax och kräftstjärtar i små tärningar och blanda med dill, gräslök och kryddor. Forma till "puckar" (jag gjorde 4 st) och stek på var sida i ca 1,5 minuter.

Såsen:
1/2 fiskbulongtärning
1/2 dl vatten
1 1/2 dl vitt vin
1/2 påse saffran (gillar man inte det, kan man ju ta gurkmeja istället och ändå få den fina färgen)
1 dl creme fraiche

Jag valde ris, isbergssallad och körsbärstomater till. Supergott!

Det var allt för den här gången - over and out.

6 kommentarer:

Marie sa...

mmm... låter gott! Recept kan man aldrig få för många av :)

Ullis/Leva på landet sa...

Låter jättegott. Kul med nya idéer.
kram Ullis

Betty sa...

Jaha då blev man hungrig igen ! Måste testa ngn gång.
Tack för härliga bilder från Grekland , har också en varm resa på G.

Kram Betty !

Big C sa...

verkar gott och nyttigt. Vad gör man med vinet som blir över?

Lime sa...

Big C - det blir a l d r i g vin ÖVER. Vin som inte hälls i maten hälls i munnen :-)

Big C sa...

tänkte inte på det:-)