25 nov. 2007

Lovsång

Idag sjunger jag löpningens lovsång. Hallelujah!! När man känner att man inte är i toppform - ur gängorna, ledsen, sovit dåligt, mycké på jobbet eller bara känner sig allmänt okul - då finns det en oslagbar medicin. Löpning!

Idag fick jag en släng av tristess på eftermidda´n. Jag hade definitivt inte lust att sticka ut och springa, men jag gjorde det ändå, för jag vet vilka effekter löpningen har. Och jag blev inte besviken den här gången heller. Från lite apatisk tristess till glädje, lugn och en skön känsla i kropp och själ. *tror bestämt att drogen heter endorfiner, hrm :-)*

I fredags kom det snö och hela helgen har vi haft minusgrader. På lördag förmiddag förärade oss dessutom solen med sina strålar. Gissa om det var vackert ute?
Idag har jag smygbörjat lite med adventspynt :-) Köpte en vit pappadventsstjärna igår och jag var bara tvungen att hänga upp den idag. *Ni känner igen det där va?* Jag är såå nöjd. Några vita hyacinter och två Amaryllisar och också fått följa med hem och har nu fått sina platser...
... och i väntan på att årets Amaryllisar ska blomma, kommer här en bild på fjolårets skönheter!

Ha en bra vecka i väntan på Advent :-)





12 kommentarer:

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Mmmm det låter jätteskönt att springa av sig lite tankar.
fina amaryllisar du visar....de nya blir säkert lika fina.
KRAM Pernilla

junhe sa...

härlig vinterbild =) hoppas dagarna framöver känns lite lättare, skönt när man finner ett sätt att skingra tankarna (promenader eller läsa böcker fungerar för mig). ha en bra kväll/ mvh junhe

Anonym sa...

Kan bara hålla med! Även om jag inte springer numera så är förmiddagarna ute i skog och mark värda guld. Det är länge sedan jag mått så bra!
Sköt om dig!

Anonym sa...

Så mycket snö ni har.. här i Skåneland lyser den varan med sin frånvaro, men det där är vi inte bortskämda med..
Vackert är det i alla fall.
Jag cyklar mycket, så än är jag glad att det inte är halkigt, det finns nu dubbdäck för cyklar oxså såg jag..
Ha de fint i spåren.

Anonym sa...

Blir ju nästan sugen på ett löppass när jag läser din lovsång! :) Härliga bilder och otroligt vackra amaryllis. Snart blommar den första här. Ha en fin vecka! kram Karin

linnea-maria sa...

Löpning. Det är meditation i rörelse det! :) Jag är lite dålig på att kommaut på vintern men jag simmar 1km i veckan. Och när spåren är preparerade ska jag faktiskt prova trälaggarna för första gången på många år :) /linnea-maria

Anonym sa...

vad fint du har fått på din bloggsida - tjusigt =) Och visst är det skönt att ge sig ut på en joggingtur när man som minst har lust - ökar verkligen "måbra-känslan" och endofrinerna ;) Får ju erkänna att jag inte joggat en enda gång denna månaden.... får skylla på muskelvärk i ryggen.... Jag köpte en vit miniamaryllis med stor, frodig knopp förra helgen och nu har den slagit ut, jag vill njuta länge av amaryllisarna... Ha en god vecka 8`)

Ankan sa...

Vilken fin snöbild! Det är verkligen vackert. I Stockolm har vi inte haft det så vit däremot på landet.

Ert trägolv i ett tidigare inlägg blev verkligen vackert, likaså den ljusa panelen..! /Ankan

Slow-Eva sa...

Forskning har visat att löpning är minst lika bra eller bättre än mediciner mot depressioner! Fantastiskt!
De vet däremot inte om det verkligen är endorfinerna som gör att vi mår bra av det.
men vem bryr sig? Det viktiga är ju att det är så skönt efteråt! :)
Jag känner mig så där äcklig i huden som man kan göra ibland så jag ska också ta en löptur så snart det blir lite ljusare ute :)

Karin Krut sa...

Åååh så duktig du är, jag har numera inte alls någon löpning i benen men däremot desto mer målning i armarna :) Jättevackra amaryllisar, jag ska försöka få tag på några fuskblommor eftersom vi har allergiker hemma, fick förvisa hyacinten till balkongen ;)
Ha en skön dag
Kram Karin

Anonym sa...

Vilka vackra bilder - ja även den på skorna faktiskt! :)

zabrina sa...

What a great photograph!!!!