26 sep. 2008

Helg-gott

Den är så god. En hemgjord pizza som Mat-Tina lagade på TV för några år sedan. Min favvo-pizza som jag gärna vill tipsa om.

Jag brukar köpa pizza-degs-mix :-)

Kronärtskockskräm:
Sila kronärtskockorna från spadet och mixa dem med olivoljan till en puré. Smaksätt med salt och mixa ner vitlöksklyftan.

Halvera coctailtomaterna, lägg dem i en sil och krama ur dem med handen. Skär oliverna och mozzarellan i skivor.

Kavla ut degen. Bred ut kronärtskockskrämen över pizzorna. Lägg på tomaterna, oliverna och mozzarellan. Smaksätt med salt, svartpeppar och timjan (gärna färsk om du har). Baka på het plåt i ca 10-15 minuter. 250 grader.

"Släpp" på några skivor parmaskinka, rucolasallad och lite hyvlad, färsk parmesan efter bakningen. Ringla lite olivolja över pizzorna och peppra lite med svartpeppar.

Du behöver:
Pizza-mix
1 brk kronärtskockshjärtan
0,5 dl olivolja
salt
1-2 klyfta(or) vitlök
400 g cocktailtomater
200 g mozzarella
2 dl svarta urkärnade oliver
salt och svartpeppar
timjan
Parmaskinka
Ruccolasallad
Parmesanost

Servera en vitkålssallad till. Jag brukar hyvla vitkål med en osthyvel, så det blir strimlor. Häll över lite citronolja och lite vitvinsvinäger. Blanda i hackad persilja och smaksätt med salt och peppar.

M u m s!

3 kommentarer:

Karin sa...

Mums, låter jättegott. Trevlig helg!

Ullis/Leva på landet sa...

Mums ser verkligen gott ut. Svärmors tungor hade min maormor. Fick flera av henne. De tröttnade jag på och gjorde mig av med. Nu skulle jag kunna tänka mig att ha en igen.


Ha en bra helg!
Kram Ullis

mitt skärgårdsliv sa...

Oj vilken pizza låter super gott, måste testa nån gång. Trevlig helg!