1 mars 2009

Na na na na ni nana, ni nana na nina...

Så här i bokreatider skulle jag vilja tipsa om en finfin bok. När jag själv botaniserar bland alla fina böcker på rean brukar jag passa på att köpa de, i normalfallet, dyra, fina böckerna. De som ofta är otympligt stora för bokhyllan, ni vet. Men de som väldigt ofta är jättefina. Fina omslag. Tryckta på fint papper. Fint skrivna. Och. Som innehåller fina bilder!

I den här fina boken, Svensk Slöjdkonst (av Uuve Snidare med foton av Nisse Peterson) finns massor med jättefina bilder på duktiga Svenska hantverkares alster.

Bilden ovan: Vantar av Sara Winther


Jag har helt enkelt fotat några sidor ur boken. Som ni förstår är bilderna ännu finare i boken.

Bilden ovan: en Moss-Kristallkrona gjord av Ann-Sofie Svansbo


Nini na na na nina. Slut på boktipset för denna gång :-)

Bilden ovan: Smide av Inge Dahlgren







För er som inte är lika lastgamla som undertecknad och inte förstår "Ninnandet" i början och slutet på detta inlägg, kan jag kort berätta att det skall nynnas. Det var "signaturen" till Boktipset som visades på SVT för sisådär 100 år sedan. Bara så ni vet alltså *haha*. Kolla in ett "äkta" Boktips här.

6 kommentarer:

Ullis/Leva på landet sa...

jag är ju också lastgammal och vet självklart vad boktipset är. Så fin bok du tipsar om.

Kramisar Ullis

Randi sa...

Klart man hajjar ninnandet...*ler*
Vilka fynd du gjort. Har inte hunnit kollat rean, men jag köper de flesta på nätet i alla fall.
Kram Randi

Allis sa...

Oj visst kommer man ihåg melodin!! Kan se den tecknade trailern och mannen framför mig!!
Boken verkar jätte fin, det är såå roligt när man gör fynd och likaså present böcker!!
Sak nog hålla lite utkik på den boken!
Ha en trevlig vecka den första i mars!!
Kram Eva-Lis

Bruno och Mig sa...

Jag hittade gamla avsnitt av boktipset på youtube här för ett tag sedan. Jag gillade barnprogrammet jättemycket.

Boken verkar underbar. Ska kanske ta mig en tur in till staden och botanisera i bokrean.

Kramar L

Karin Krut sa...

Hahaha.. jag kommer ihåg nynnandet, och ja det känns väl som sisådär hundra år sen som du säger :)
Ha en skön vecka
Kram Karin

Toini sa...

Trevor undrade vad det var som lät när jag kollade in boktipset, via youtube...... eller rättare sagt, han sa "what the hell it that"

Saknar möjlighet att köpa böcker här, köpte ca 10 st sist vi var hem.