12 dec. 2006

Saker att tycka om


Inte är det särskilt svårt att förstå att jag är vanvettigt förtjust i keramikern Susanna Bäckströms "Maränghöns" och Tomtar? Det har varit kärlek vid första ögonkastet varje gång jag hittat något av Susannas alster. Tyvärr händer det inte så ofta. Det här är min samlingt hittills.

Det började med klockan och den lilla skålen med tomtarna på kanten. Sen har jag hittat den smala tomten och den manliga ängeln. Den gröna krukan är inte Susannas verk, men den passade in så bra i mitt arrangemang så den får finnas med där.

Susanna Bäckström är en av "Kronobergsslöjdarna" som är en ideell förening som "arbetar för att bevara och främja vackert hantverk" vilket dom lyckas förträffligt med.




Fler saker som det inte är särskilt svårt att tycka om är alla snygga luffar-slöjds-saker som görs. På fler av julmarknaderna här i trakterna (Borlänge-Falun) brukar jag ramla över massor med jättefina "vill-ha-saker". Föll pladask för den här ljuskronan förra året. Då hade jag massor med rönnbär på lager och gjorde en rönnbärs-girlang som jag virade runt stommen.



Tyvärr kommer jag inte ihåg vad konstnären heter som gjorde den här, men jag har bestämt för mej att det är någon Dalmas/kulla som gjort den.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Härliga saker!!;)
blandblommoroblad.blogg.se

Anonym sa...

Vilken fin ljuskrona du har hittat i Borlänge-Falun området. Om du skulle komma på vem som gjort den, lägg gärna ut namnet! Trevlig Lucia :-)

Anonym sa...

Trevlig lucia på er oxå!

Anna: Ja, visst är det fina saker. Dom gör mej glad nästan varje dag.

Lotta: Jag ska se om jag hittar ett visitkort som jag tror att jag tog i fjol när jag köpte ljuskronan. Paret som sålde den fanns även i år på både julmarknaden i Vassbo (mellan Falun och Borlänge) och på julmarknaden vid Gruvan i Falun. Hittar jag nåt namn - återkommer jag!

Anonym sa...

Vilken fin ljukrona! Rönnbär är aldrig fel, de är så roliga när de skrynklar ihop sig och den oranga färgen sen..!