18 aug. 2007

Blommor

Jamen, tänka sig! Det gick ju riktigt bra det där. Att jobba. En hel jobbvecka har gått och allt känns helt OK. Erkännas kan väl att det i-å-för-sig kändes jätteskönt att ligga kvar i sängen lite längre i morse :-)
Ja, nu börjar en del av sommarblommorna att tröttna. Krassen i en av hängamplarna orkade inte längre, så idag hamnade den på komposten. På sommaren är det kaktusarna och diverse prydnader som "rules" fönsterbrädorna inomhus. Den härliga, bulliga vita krukan ovan är en av favoriterna i vardagsrumsfönstret.

Hjärtan-på-tråd är en annan tacksam favorit inomhus - året om faktiskt. Den är jättelätt att föröka. Bara att knipsa av några rankor, sätta i vatten tills det kommer lite rötter och planera i ny kruka. Jag ville ha ett högt blomster-arrangemang så jag virade ihop en spalje och ledde upp nyplanterade Hjärtan-på-tråd runtom. Lite magert än så länge, men den brukar växa till sig ganska snabbt. Lite puttiga blommor brukar det också bli.
Utomhus finns bl a den tacksamma pelargonen Noel Gordon som blommar för fullt och matchas snyggt av den nya, fina skylten som jag fyndade på rea i somras.


Jag passar förstås på att plocka blomster från trädgården så fort tillfälle ges. Den del hamnar i vaser och andra blir arrangemang i krukor. Hur man än gör så är det riktiga ögonförjder :-)

Jag och en kompis har varit och tittat på Sifferbo Trippeln idag. Det är en liten Triatlon-tävling i en liten by här i Dalarna. Vackert väder och omgivningar gjorde att vi fick en riktigt fin dag.
Gissa om jag gjorde stora ögon när vi parkerade bilen vid startplatsen och jag såg att en av Sveriges bästa Triatleter, Claes Björling, var på plats! Riktigt roligt för arrangemanget att en så'n "kanon" kommer och visar upp sig.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Men vilka fina bilder du bjuder på!
Hjärtan på tråd är en favvis här hemma också:)
Kram Lallis

n o r d i n g å r d e n sa...

Så mycket vackra blomsterfoton du visar, och den hjärtan på tråd är ju en sån gullig växt! Fin bullig vit kruka du hade och å fina buketter! Mari.

Anonym sa...

Inte klokt vad fort man kommer in i gamla vanor igen. Fina bilder och blommor du bjuder på. Jag tillhör också dem som gillar hjärtan på tråd. Krukan i vardagsrummet hade verkligen en härlig form. Ha en fin vecka (suck vad fort helgen går :()

Stina sa...

Jättefint! Vackra bilder. Kram

Lisa(vitapelargonerochzink) sa...

Vad fina blider....älskar också hjärtans på tråd....har en som bara växer och växer!kram kram

Anonym sa...

Wow, vilka fina blombilder du fotat och va läckert att det liksom lägger sig en skugga bakom bilden! Hjärtan på tråd är så söt...min vill sig tyvärr inte riktigt...var jättefin förut..kanske måste sätta om den!..Visst går det fort att komma in i jobbet igen..Imorgon blir det fjärde veckan..overkligt att det gått så lång tid sen semestern..men man uppskattar verkligen helgerna! Kram :)

Lotta sa...

Jättevackra bilder man får se hos dig! Jag älskar hjärtan på tråd!

Ha det gott!
Kram
Lotta

Anonym sa...

Ja, här har det då slutat att blomma i trädgården, fast pelargonierna blommar för fullt inne, men det räcker inte så jag måste ta en tur till lokala blomaffären och kolla in läget känner kag då jag ser dina fina bilder!

Anonym sa...

wow, kändisar :)