20 juli 2007

Pelargonerna ansiktslyfts

Det tar ju faktiskt några dagar att riktigt varva ner. Men nu börjar det arta sig och kännas som att varvtalen är nere i den där sköna, låga nivån :-) Nu ska jag bara se till att inte motorn rusas alltför hårt under de närmaste tre veckorna.

Just nu blommar lavendeln för fullt och det doftar uuunderbart. Plockade in några kvistar så jag kan njuta av den även inomhus.

Jag är ju ganska förtjust i Pelargoner och har kanske 20-25 olika som jag tycker att det är ganska roligt att hålla reda på namn och/eller ursprung på. Jag brukar ju, som bekant, plocka med mej blomskott hem från våra resor ute i världen. De vanliga "namnskyltarna" är ju vanligtvis ingen ögonfröjd (se den gula fulingen här till vänster bara!) så jag har funderat lite om jag inte skulle försöka hitta på lite roligare skyltar till Pellisarna.

...och idag minsann, på rean på Hemtex, hittade jag de här blomsterpinnarna. Jag tänkte: "man kan väl skriva direkt på skylten med en vattenfast penna...


... och helt enkelt stoppa ner den i krukan". Jag tänkte nog också klippa av pinnen lite, så skylten hamnar längre ner, vi får väl se.



Det känns som en ganska rolig lösning - for now. Tyvärr fanns det inte så många skyltar som jag skulle vilja ha, men jag får väl byta ut de fulaste skyltarna så länge.

Imorrn ska motorn rusas lite. Men i semesterläge. Det finns något som heter ultralöpning. Då springer man lååångt. Inte så kort som marathon och så - utan riktigt lååångt. Typ: spring så långt du kan på 6 timmar, eller 12, eller varför inte i 24 timmar! Nu är det inte riktigt något så'nt jag tänkt ägna morgondagen åt utan en variant av det hela. En löparkompis till oss har dragit ihop ett gäng på ca 20 personer som ska springa Runn Runt. Hela slingan blir 5 mil. Blir nog lite för långt för mig, så jag tänkte "hoppa på lite mitt i" och hänga med i 3 mil. Sägas skall att det kommer att bli i mycket makligt tempo och med många pauser. Det kommer folk från hela landet och vi kommer att avsluta med gemensam middag på kvällen. Så är du ute och åker/går och ser ett gäng springandes runt Runn imorrn (start och mål vid Haganäs i Ornäs) kan det vara vi! Glada hejarrop är tillåtna :-) Rapport kommer. Over and out!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken fin bild överst och va läckert det blev med blompinnarna till pelargonerna! :)

Lavendel & Romantik sa...

Lycka till med springet Kram/Majsan

Birgittas minnen sa...

Hej, och tack så mycket för besöket på min blogg, kul med fler "kullor", även om jag "bara" är inflyttad sedan många år. Mysig blogg du har. Blomskyltarna var fina, pryder sin plats. Puh, att springa Runn runt, kanske jag hör något pustande och stånkade från sjökanten? Lycka till och ha det gott.

Anna sa...

Så himla duktig du är, lycka till med löpningen. Det låter himla kul. Fiffig idé med blomskyltarna, du har rätt, det är så fult med de vanliga gula i plast. Hoppas det är ok att jag knycker den idén? Ha en härlig semester, kikar in vid tillfälle. :)

Anonym sa...

Vilka läckra blompinnar, kommer bli supersnyggt när de är klara tror jag.