8 juli 2008

"Til hattar för Fruntimer..."


"Ensam låter Ängsullen icke wäl hantera sig, men i blandning med Ull eller Bomull kan den både kardas och spinnas til wäfnad, stickning o. s. w. och det tilwerkade godset får en hwithet, lenhet och glans, som Ull eller Bomull ensam icke har; men til sådane behof där af godset fordras styrka, är det icke tjenligt...... Man har äfwen försökt på flere ställen at af Ängullen i blandning med Ull, Hare, Kanin och dylika hårsorter göra Hattar, som blifwa både wackra och lätta, men wanstarka. Til Hattar för Fruntimer, som bära dem beständigt, ej komma med dem i regn, och icke wid hwarje hälsning handtera dem, kan Ängullen vara god, men til Karlhattar är den otjenlig."

Ur Försök til en Flora Oeconomica Sveciæ av A. J. Retzius (1806)
Texten har jag hittat på "Den virtuella floran"




11 kommentarer:

Ullis/Leva på landet sa...

Oj det var många ord att hålla reda på där när man skulle läsa. Ängsullen är ju så fin.

Kram Ullis

Wickans värld sa...

Ängsull är såå fint!!
Jag har i över 30 års tid tänkt att jag ska plocka in ängsull... Brukar komma på det när den blommat ut! Vad som inspirerat mig var mamman till en kompis, hon hade plockat in o färgat den orange. Jag tyckte det var JÄTTE-SNYGGT!! Då, alltså! Orange, alltså... det var 1973!! Alltså 35 år sedan. Jag har inte tänkt göra den orange!! Å inte göra hattar av den heller! =)

marianaskeramik sa...

ååh vilka underbara ullgulliga
de påminner om kattungar på någe vis....knasigt
ha de gott
mariana

Philura sa...

Så "ulligt" fint. Har faktiskt aldrig härt talas om Änsull...(skäms) men jag och floran är inte de bästa vännerna...jag är total katastrog i en trädgård! Fast jag vet hur en ros ser ut:).

NICOLINAS BONING sa...

Vad länge sedan jag var in här...och vad jag har njutit av dina vackra bilder på alla inlägg som jag har missat!
Ängsull får mig alltid att tänka på troll:-)
Den ser så härligt fluffig ut...
Trevlig helg.
Kramar/Birgitta

linnea-maria sa...

Visst är det en "mysig" växt! Jag gjorde en gräskrona med ängsull och timotej, som en älva krona. /linnea-maria

Bruno och Mig sa...

Ängsullen är så vacker. Ser ut som små älvor som svävar lite över marken när man ser dom in naturen. Ska ta mig en promenad och hämta in ett fång. Har aldrig tänkt på att man kan göra det. Haha!

Tack för tipset

Kram

~~*Pennyshouse*~~ sa...

härliga ord å vacker bild!

Kram Nilla

Målargården sa...

Visst är ängsullen jättehärlig och fin, men ännu mer tycker jag att dina bilder är JÄTTEFINA. Skulle nog behöva gå en kurs hos dig med tanke på hur din blogg ser ut överhuvud taget. Smakfull och harmonisk med stämningsfulla bilder i samstämmiga färgnyanser. SUPER! / Kram Eva-Mari

n o r d i n g å r d e n sa...

Mycket läckra bilder på ängsullen! Ha en fortsatt skön sommar! Mari.

Ankan sa...

Det var intressant gammal läsning om ängsull :) Visste inte att den kunde blandas med ull eller bomull...

Vackra trissbilder också. Särskillt den turkosa..