11 maj 2009

Ååååå va roligt...

Jag har sagt upp mig. Jag ska bli keramiker :-) Nädå, inte riktigt. Men guuu va roligt det var. På keramikkursen i helgen. Vi tillbringade hela helgen i Valbo på trivsamma Lermakeriet. Huur kul som helst. Fyra glada nybörjare och duktiga keramikfröken Erika.

Här är självaste keramikfröken i farten. Ljusstaken till höger skulle vi göra på söndagen och fröken visade. Det där supersnygga pjäsen drejade hon till på under fyra minuter!!! Bara så där!!! Tur att vi satt på låga stolar så hakan slapp ramla ner så långt :-)

... och här är självaste vi i farten. Det kunde bli en rak cylinder eller det kunde bli en kollapsad cylinder *haha*

Och här har vi alltså några exempel på det vi tillverkade i helgen. In my dreams! Det här är ett axplock av vad Lermakeriets ägare Maria Eriksson åstadkommer vid drejskivan och säljer i sin butik! Snygga saker minsann. Våra alser är ännu inte klara. Vi skall tillbaka till Valbo och glasera - sen är de färdiga att exponeras.

...och jaaaa. Det var såå kul och om nå'n av er har en drejskiva och en ugn som ni tröttnat på - hör för allt i världen av dig till mig som är en hugad spekulant.

Ha en skön vecka och krama varandra!

10 kommentarer:

Hon med den kollapsade cylindern sa...

Jag kan intyga att det var huuuuuur kul som helst. Nu gäller det bara att hitta på ett bra sätt att gå vidare - tips!?

Tina sa...

Så roligt ni verkar ha haft det! Kul att prova något nytt! Väntar med spänning på det färdiga resultatet! Kram Tina

Lena sa...

Jag har sagt upp mig! Och jag trodde det direkt. Detta vore ju som klippt och skuret för dig.
Keramik, fota, arrangera blommor, binda kransar och sedan skriva om det på bloggen.

Ullis/Leva på landet sa...

Så kul att få dreja. Var så länge sedan jag gjorde det. Tyvärr så var de mest kollapsade saker som blev resultatet:).

Ha det bra och sköt om dig!
Kram Ullis

Camilla Alvén sa...

Vad kul!
Jag gick en keramikkurs för många år sedan och testade då att dreja, hur svårt som helst men otroligt roligt.
Ha det bra
Kram

Målargården sa...

Ha, ha, jag vet presis hur du känner dig! Såååå himlans superkul att dreja. Sen att alstrena inte blir som proffsens.......det kan man på nått vis köpa just bara för att det är sååååå kul. Men skam den som ger sig. Det blir bättre och bättre. Skall bli spännande att se vad det blidde!/Kram Eva-Mari

Anonym sa...

Hej!
Jag googlade på keramikkurser och fick då upp din blogg (väldigt fin förresten!)
Jag är lite nyfiken, vad kostar det att gå en helgkurs? Tittade på deras hemsida men hittade inte kurspriser.

Mvh Lina

marianaskeramik sa...

ja visst är det roligt med lera!!
du har väl sett filmen ghost...hahaha
hoppas att vi får se lite fina bilder på färdiga alster
ha en bra helg
marianaskeramik

Lime sa...

Lina undrar vad kursen kostade - 2.500:- kostade det för 2,5 dagar. Fre - sön + att vi åker tillbaka och glaserar vid ett senare tillfälle.

Anonym sa...

Tack Lime:)

/Lina