8 jan. 2007

Blommor


Det är väl inte så konstigt att blommor skänker så mycket glädje... Titta bara på dessa vackra skapelser. Den vita är en engelsk pelargon som blommade för fullt hos mej i somras. Jag roar mej med att ta pelargonskott med hem från våra resor. Den vita är ett skott från ön Samos i Grekland sommaren 2005. Den är fantastisk! Den rosa blommar för fullt på flygplatsen på ön Sal i Kap Verde just nu :-) Den rosa är dock ingen pelargon. Från Kap Verde blev det ett endaste blomskott - där fanns ju inga blommor :-/ En röd pelargon planterad vid vårt hotell dock - så ett litet skott från den fick det bli. Får ser hur det tar sig.

De vackra trädgårdsbilderna ovan tog jag i somras när vi besökte Wij trädgårdar i Ockelbo. Mmmmmm.....


I vårt uterum, som blev klart sommaren 2005, trivs mina pelargoner jättebra. Så här fint blommade en dela av samlingen i slutet av september i år. Längst till vänster står Samos-pelargonen och blommar för andra gången sommaren 2006.

En annan glädjande, enkel skönhet är min fina "Plättar i luften" i en favoritkruka köpt på Design House tillsammans med en liten, fin blompinne med ett litet keramikfår i toppen.

Tillägg: Naturligtvis är det ingen "Plättar i luften" i krukan här ovan det är ju en "Hjärtan på tråd". Det finns nå't som heter "Fort & fel" - brukar tyvärr stämma in på mej lite för ofta. :-) Tack för rättelsen!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vad jag önskar att jag hade gröna fingrar.. jag lyckas ta död på alla blommor som sätter sina rötter innanför våra dörrar. :(
Finns det botemedel tro?

Anonym sa...

Vilket fint uterum ni verkar ha! Och blommorna verkar vara glada i det oxå. ;-)

Karin sa...

Har precis klickat mig hit för första gången (och det kommer garanterat hända igen :D)). Ditt uterum ser så fint ut. Hoppas verkligen att du visar fler bilder framöver! Tack för titten!

Mia sa...

Så nydelige blomster! Jeg er veldig glad i pelargonier, og har en hel del, men de er stort sett av samme typen (hvite og svak rosa). God ide det der at ta med avleggere fra reiser.

Og så nydelig utestue dere har - det er min store drøm å bygge en vinterhage/glassveranda til huset vårt!

Anonym sa...

Pernilla: Vet inte om jag har så där särskilt gröna fingrar - Pelargoner är lättskötta och tacksamma :-)

I min vackra värld: Ja, visst är det fint. Vårt absoluta favorittillhåll under hela perioden maj-oktober. Vi är verkligen helnöjda med vårt uterum.

Karin a: Hjärtligt välkommen tillbaka!

Mia: Visst är det kul med Pelargoner? Jag tror nästan att jag blev lite beroende för några år sedan när det började :-) Vårt nya uterum är toppen för Pelargonerna.

Anonym sa...

Jättefint! Men blomman heter hjärtan på tråd, "plättar i luften" är en annan blomma. Nästan lika fin den också. Tänkte att du kanske ville veta :)