15 jan. 2007

Gult

På loppis ja - där kan man göra fynd! Här är ett axplock av fynd, som kommer dels från loppisar och dels är gåvor och som jag gillar skarpt. Den lilla kannan hade maken med sig till vårt gemensamma hem och är en Uppsala-Ekeby-skapelse. Den runda skålen har jag köpt på loppis för 5:- (!!!) och är en Entré från Rörstrand och sist men inte minst det gula, kantiga fatet kommer hemifrån mina föräldrar. Mor använde det som matskål till katten! Jag frågade om jag kunde få det och ... yes, jag fick det - ett Olympia också det från Rörstrand. Dessa tre tillsammans är vackra ting att vila ögonen på!
Annat som är gult och vackert är blommor - se bara på dessa skönheter, fotograferade i somras.

Mina orkidéer får flytta utomhus hela sommarhalvåret och skrattar precis hela tiden och belönar mej med att blomma så fantastiskt under hösten och långt in på vintern. Den gula här ovan (en Oncidium) skickade ut inte mindre än tre blomstänglar fullproppade med gula blommor. Härligt!

Solrosen bara dök upp mitt i gräsmattan sådär framåt sensommaren. Så här fint blommade den i mitten av oktober.

9 kommentarer:

Mia sa...

Vist er det vakkert med gult! Og det er jo vårfargen, det. Stilige skåler og kanne.

Orkideer har jeg ikke lykkes mer. Når den er ferdig blomstret åker den ut! Har ikke klart å få den til å blomstre igjen.

Anonym sa...

Vika härliga loppisfynd!

Anonym sa...

Nu vill jag åka på loppis! Vilka
fynd! Blomsterbilderna är jätte-
fina. Jag hittade din sida via en
annan blogg, välkommen in på min nya blogg!
Tina/

Anonym sa...

http://tinaminastina.blogg.se

skrev fel bloggadress/ ds.

Anonym sa...

Vilka fina loppisfynd... gult är INTE fult :)

Karin sa...

Jag har en sådan där tvådelad inställning till gult. Men det jag ser på dina bilder ser verkligen så snyggt ut. Kul med loppisfynden!

Anonym sa...

Visst är det roligt med loppisfynd! Är det riktigt billigt och något man gärna vill ha - då är det extra roligt!

När det gäller gult! Jag är nästan benägen att hålla med dej Karin A - jag kan känna mej lite "både och". Men loppisfynden (som jag för övrigt har framme i en hylla) blev ett fint gult collage och då åkte de fina gula blommorna med av bara farten... :-)

Anonym sa...

Vilka häriga fynd och loppis är så kul!!
www.vickes.blogg.se

UpsalaEkeby sa...

Verkligen fina vaser.

Tänkte att du kanske ville veta lite mer om kannan från Upsala-Ekeby?!

Den ingår i en serie som heter "Lian" och är formgiven 1958 av Hjördis Oldfors. På den här länken finns fler föremål i samma serie:

http://www.upsala-ekeby.com/gallery1_103_4.html

Kan förstå att du är fäst vid den, men ifall du ändå skulle kunna tänka dig att sälja den så skriv gärna en kommentar på min blogg.

Mvh

UpsalaEkeby