27 jan. 2007

Lite av varje

Nu har jag upplevt vintern - som den ska vara :-/ - kall och vit. Jag har varit i Luleå hela veckan och jobbat. Klart väder varje dag och 25 grader kallt! Visserligen hade vi nästan lika kallt här i Dalarna under veckan, men jag tror att termometern stannade kring 20-strecket härhemma.

Nu har jag ju inte varit ute på dagarna, utan inomhus och jobbat, men varje dag gick jag från jobbet till hotellet inne i stan, en promenad på ca 45 minuter.

Luleå är en härlig stad, men det är skönt att komma hem. Det där med att bo på hotell - njjaa!

Idag har solen återigen strålat från en klarblå himmel, men det har blåst, så det har varit kallt!!! Ljungen trotsar kylan och är fortfarande fin, begravd i snön.

Jag är väldigt förtjust i keramik. Både "masstillverkad" och små kollektioner gjorda av entusiastiska män och kvinnor i när och fjärran. Den jättefina ängeln ovan sitter på kanten av ett tvättfat. Den, med tillhörande kanna, pryder sin plats i vårt badrum och är fyllt med stenar och ljus.
Ylva Skarps skylar finns inte bara i vårt uterum utan även som blom-/dekorationspinne i en kruka med orcideer. Hittills har jag hittat hennes alster runtom i Falun/Borlänge-trakten. I sommar skall jag besöka hennes butik i Leksand och kommer då att med stor sannolikhet att bli ägare till fler Ylva Skarp-alster.

Helgdagskväll = nå't gott att äta, kanske? Här kolmmer ett tips:

1. Sätt ugnen på 175°C. Tag hälften av limen. Pressa den och riv skalet av den. Blanda gräddfil, jalapeños, limeskal, limesaft, socker och salt. Ställ den kallt.

2. Stek tortillabröden i olivoljan, på båda sidor, tills de blir gyllenbruna. Pressa snabbt bröden över ett dricksglas och tryck ihop för att forma dem som en korg. Ställ bröden i ugnen och låt dem stå att torka 5-10 min. Låt svalna på galler.

3. Skiva rödlöken och klyfta avocadon samt resten av limen. Lägg räkor och lökringar och salladsblad i ”korgarna”. Toppa med salladssås. Garnera med avocado, tomater och limeklyftor.

Smaklig måltid!

8 kommentarer:

Toini sa...

Oh, låter som ett gott recept, synd att ingen mer i familjen än jag äter räkor, men jag ska prova när vi får gäster!

hulukvarn sa...

Skyltarna du har är väldigt söta!!

Anonym sa...

Alltså, vad är det för fel på havregrynsgröt.
Nej oj vad jag blir avudsjuk! Jag vill också hitta inspiration att fixa så häftig mat. Men den räcker inte till.
Det är i alla fall inspirerande att titta och läsa, då kan man drömma. Men drömma om att göra så krånglig mat. Nja...
Tacka vet jag ditt treminutersrecept med färsk pasta, citron och gräddfil eller nåt annat. Lägg i vad du har hemma.
Tack för det!!!

Karin sa...

Ska definitivt prova ditt recept, låter ju kanongott! Både skyltarna och keramiken ser så fin ut. Snart måste jag nog också skaffa något från Ylva Skarp!

Mia sa...

Koselige bilder av keramikk og skilt. Men bildet på maten/oppskriften fikk jeg ikke opp. Men oppskriften i seg selv så så godt ut, at jeg må ut på kjøkkenet for å begynne å lage mat - så sulten ble jeg. Riktignok så har jeg ikke reker eller tortilla i hus nå, så jeg må finne på noe annet, men din oppskrift har jeg så absolutt lyst å prøve en gang...

Anonym sa...

Så gott det där lät, det receptet måste jag spara. Och sen måste jag fråga, vilka butiker säljer skyltarna i Falun/Borlänge? Dom är ju så underbara.

Anonym sa...

t&t: Japp, det var gott. Prova med kyckling istället för räkorna.

hulukvarn, karin a och tina: Visst är Ylva Skarps skyltar jättefina. Jag föll pladask förra vintern när jag såg dem för första gången - i butiken Gruvgatan 13 i Falun. Ylva själv håller till i Hjortnäs utanför Leksand. I hennes butik där kommer det garanterat att bli ett besök här i vår. Hon har en hemsida: www.skarpcalligrafi.se.

lena: Vet du, det där var inte det minsta krångligt. Strunta i att steka och forma Tortillabröden och gör wraps av dem istället så blir det ännu enklare. Snabbt som attan" :-)

Anonym sa...

Nu har jag skrivit ut receptet.