21 jan. 2007

Hemma hos mej

Vädret ja! Märkligt! Igår varnades det hela eftermiddagen och kvällen om det hemska vädret som var på väg mot mellansverige. Vi mobiliserade oss, ställde in gemensamma långlöparpasset på söndag förmiddag och ställde spadar och snöslädar på första parkett. Visserligen kom det ca 10-15 cm snö inatt - men sådär i 11-snåret när vi skottat klart ... Då kom solen! En alldeles strålande, vacker vintersöndag med ca 7 minusgrader. Såklart blev det en löpvända i solen för både mej och maken idag :-)

I helgen har jag läst på många av era bloggar och njutit. Vad man slås av är att det är så roligt att komma in hemma hos er andra och se hur ni har det - så då tänkte jag dela med mej lite av mitt hem.

Vi bor i ett "pytte-litet" hus. Vi är bara två vuxna så det är perfekt för oss. Ett rum och kök i bottenvåningen och två små rum på övervåningen. Vår glasveranda är ett extra rum från april till oktober. Gamla uthuset innehåller numer ett kall- och ett varmförråd. Varmförrådet ska göras om till gästrum (mitt "längtar-till-projekt just nu) och i det nybyggda garaget har vi byggt ett nytt varmförråd som vi håller på att fylla just nu :-)

Här kommer lite bilder från glasrummet. Och valet föll på sommarbilder!





Vi har inte isolerat altanen och taket är korrigerad, genomskinlig plast för att vi skall få in så mycket ljus som möjligt. Den ligger på norrsidan på huset men ljuset når över hustaket och träffar väggen ovanför fönstren och studsar tillbaka in i rummet, så det är ljust och fint där hela sommaren.



Precis bakom vårt hus ligger en ravin så vi har byggt en träramp runt uterummet så att man tar sig runt på ett smidigt sätt.


Ibland känns det nästan som vårt uterum är en trädkoja. Trädet med vita blommor på bilden ovan är en rönn. Det är jättefint på hösten - då sitter vi nästan mitt bland rönnbären...

Den här bilden sammanfattar vårt favoritrum på ett bra sätt. Ylva Skarps uuuunderbara skylt "Carpe diem" sitter i vårt uterum - och det är det vi gör där ute - Fångar dagen!

Nu blir det blogguppehåll för jag ska åka bort några dagar!

14 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka fin bilder på ert "sommarum". Trots att vädret har varit fint hela helgen, kallt men soligt, så längtar jag ändå lite till sommaren när du visar dina fina sommarbilder.

elin1976 sa...

Så flotte bilder og hvilket flott hjem du har.
Lengter enda mer etter sommeren etter jeg har sett disse bildene. Ha en fin mandag:o)

Anonym sa...

Vilket fint uterum och vilken mysig trädgård ni har!Charmigt med fina skylten:)
Tina/


























c

Anonym sa...

Kära nån vad mysigt ni har där hemma! Helt underbar trädgård..!
Nu längtar man ju om möjligt ännu mera efter sommaren!!
kram

Mia sa...

Snø her hos meg også, og sol og blå himmel idag. Nydelig.

Herlige bilder fra hjemmet ditt. Den glassverandaen er bare så fin - ønsker, ønsker... Hagen ser jo også koselig ut. Så litt sommerlengsel ble det hos meg også av de fine bildene dine.

Anonym sa...

Vad trevligt att få se lite mer bilder från ditt hem! Du ser ut att ha det jättemysigt & hemtrevligt :)

Karin sa...

Så mycket fint du visar! Att få ta del av andras hem och trädgård är alltid roligt. Bland annat uterummet är helt underbart! Jag gillar också de där skyltarna från Ylva Skarp. På återseende efter bloggpausen! :)

Anonym sa...

Jättefint! Det ser väldigt välvårdat ut. :-)

Anonym sa...

Vilket härligt hem ni verkar ha, jättefina bilder. Ser fram emot att eventuellt se fler bilder längre fram.

Linnea sa...

Guud, vad vackert ni bor! Ett hus i er storlek drömmer jag också om, till sambon och mig. Och gärna med en så vacker trädgård! Tack för att jag fick "kika in" :)

Anonym sa...

Vad fint ni verkar bo!!
Tusen tack för titten :)
ps. jag vill jättegärna ha ert sommarrum. Hör av dig om du vill ha min adress. ds.

Anonym sa...

Tack för alla snälla kommentarer! :-)

Det känns extra roligt att dela med sig av sitt hem när det blir uppskattat...

Ja, vi trivs verkligen jättebra hemma hos oss och vårt uterum har verkligen blivit "pricken över i". I sommar ska vi försöka fixa till en uteplats utan tak där vårt gamla, lilla (pyttelilla) garage stod tidigare. Ett spännande projekt som jag hoppas kunna redovisa här senare.

Anonym sa...

Vilket härligt uterum! Det såg så fint ut på utsidan oxå med äppelträdet och trädäcket utanför.

Anonym sa...

Åh, du har exakt likadan vägghylla med blå konsoller och vita hyllor som jag har på landet.

Mina konsoller är i blå blank färg och hyllplanet tunt målat i den läskiga sträva vita färg man har under vissa målarfärger (minns just nu inte namnet) och sedan har jag slipat på den vita färgen.

Snyggt är bara förnamnet på denna kombination.