1 juli 2007

Sommarveckorna går...

På bilden ovan, fr v: Japanska Trädgården i Leksand, vår midsommarbukett, den tomma gropen i Leksand och vår midsommarmåltid.

Jaha, så har ytterligare en vecka rullat förbi. Det är redan 1 juli! Midsommar kom och gick. Vi tog en tur genom det fantastiskt fagra Dalarna, via småbyarna, mot Leksand. Vi var där under eftermiddagen och då var det i stort sett folktomt! Vi hittade dock till den relativt nyanlagda "Japanska Trädgården" och tog oss en titt. Firandet i "Gropen" i Leksand startade på kvällen i 19-tiden men då var vi hemma igen. Där väntade sill, färskpotatis, matjestårta, nubbe och västerbottenost!

Arbetsveckan kröntes av en trevlig torsdagskväll tillsammans med arbetskamraterna och i fredags eftermiddag styrdes kosan till norra Dalarna och fäbodvallen Lekåsen.

Bilden ovan: Vackra blommor utanför mors och fars hus i Lekåsen.

Alla som har stugor på vallen gör ett dagsverken på vägen som går till fäbodvallen. I år var det vår tur. Maken tog fyllhammaren, massor med myggmedel och ryggsäck med matsäck och inställde sig kl 07.00 på lördag morgon till tjänstgöring!

Själv tog jag en rejääääl sovmorgon :-) och inställde mig först i 11-snåret för tjänstgöring hos mor och far. Dom skall ta emot får och lamm under några veckor och behövde fixa iordning i ladugården som stått tom i några år.

Nu hade dom gjort klart i stort sett allt men lite småfix kunde jag ändå bidra med. På eftermiddagen tog vi en promenad och hälsade på hos vägarbetarna (bilden ovan till vänster).
Avslutningsvis en bild på katten Grynet i en härlig posé och blommande pepparot mot söderväggen vid mors och fars stuga.

Nu väntar ytterligare en, av två, återstående veckor innan det är dax för fyra veckors semester !!!

13 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, hej det är bara jag...

Nu har jag börjat *rodnar*.

no32.blogspot.com

Karin sa...

Så fina bilder du visar! Sverige är som vackrast i midsommartid. Det är spännande att läsa om ert "fäboliv" för en stadsbo som mig. Det är inte utan att man längtar bort från stadens brus ibland. :)

Toini sa...

Vilken fin katt och vilka fina bilder du tagit. Jag jobbar 6 veckor till, sen får jag sememster!

Kram till dej och maken. Jag saknade västenbotten osten :-)

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilka härliga fäbodbilder och vilken vacker katt!! Ser så söt & ståtlig ut, njuter av sin ledighet den med kan jag tro... Tjusigt midsommarbord!! Smakfull dukning, inte bara mat! Så fin de där gröna glasen var! Och det där doftljuset, är väl ett sånt som luktar nytvättat men dragning åt ljuvligt och pudrigt, är det ett sådant? Var har du köpt det, på Ljusgåvan eller? Jag har en kompis som har ett sådant och det luktade gudomligt i hela huset av det... Underbara bilder som vanligt, sommarkänslan infinner sig direkt!! Ha en härlig ny sommarvecka önskar Mari.

Anonym sa...

Vilken vacker katt!

Anonym sa...

Underbara sommarbilder :)

Anonym sa...

Vilken vacker kisse!

Anna sa...

Så härligt ni har haft det. Härliga bilder! Lika för mig, jag har två veckor kvar innan semester och så länge vädret är så här halvdant så har vi gjort rätt iaf..

Ha det gott!

Anonym sa...

Matjetårta och snaps - jo, man tackar!
"Gubben"

Anonym sa...

haha, jag som trodde du redan hade semester! Man kunde nästan tro det! :)
Men jag är som du.. jobbar lite till.. SEN är det vår tur!! :D
kramen

Anonym sa...

Åh va härligt ni verkar ha haft och vilka fina bilder! Söt kisse! :)

smultrongården sa...

Hejsan!
Jag efterlyser!!! Vet inte vart - men troligtvis ifrån din blogg har jag fått namn på en "ladaffär" i Hälsningland. Såg deras hemsida o minns att den var helt grym! Har du en aning om vad det var - eller har nån annan det??? Är på väg till Bollnäs o måste bara åka dit. Ladan var ombyggd till en superfin affär m en massa vita möbler i miljöer. Tror även att det var ett fik till..? Underbart såg det i alla fall ut - snälla nån - kan ni hjälpa mig! Kramar från Eva

Fru Grön sa...

Var kan jag få tag i dina "låtsaspelargoner" på fönstret? Helt underbara!