20 apr. 2007

Trädgård

Jag besökte Bäsna Trädgård i söndags när vi förärades med högsommarvärme så här mitt i april. Dom hade bara haft öppet några dagar och trädgården ligger fortfarande i dvala efter vintern.

Men... det är iallafall jättemysigt att strosa omkring där. Det finns som vanligt massor att titta på. Jag hörde någon säga när jag lullade omring där att själva trädgården ligger i zon V. Det låg fortfarande en ganska tjock isskorpa kvar på den största dammen.

Som de fina trampstenarna i betong som ligger utlagda som en lite stig nerför den sluttande trädgården.




Å titta bara på den här avskärmningen runt en av trädgårdens alla sittgrupper. Ett nät av armeringsjärn som rostat och en massa prismor som hänger i nätet. Helt underbart fint!


Rätt som det var såg jag den här fina kudden av mossa och nät. En liten tovad mus satt på kudden.


Ytterligare en av trädgårdens alla sittplatser. Den här inhyst i en paviljong.

Som sagt - Bäsna Trädgård är värt ett besök bara för att njuta, men det brukar finnas trevliga saker att handla också. Det fanns fina Pelargoner till salu. Dock fotade jag dem inte och inga köpte jag heller ... Däremot kunde jag inte motstå lite plantor. 10 st Penseer, två hyacinter (!), en låg, perenn som ska få bo i kruka ett tag och sen flytta ut i landet och två vita som jag inte kommer ihåg vad dom heter.

Kul med hyacinter tyckte jag och blev faktiskt riktigt nöjd när jag planterat dem!

Jaaa - å så var det Trevlig helg igen!

20 kommentarer:

Mia sa...

Åh, så utrolig fin den avskjermingen av rusten armeringsjern og prismer var da... Bare så herlig, og til kjempeinspirasjon. Det var også puten av mose og netting. Fantastisk ide! Tusen takk for de herlige bildene, og god helg.

Lily of the valley sa...

Jättesnyggt arrangemang som du gjort med hyacinter. Tjusig smidesstöd och krukan....Det är något speciellt med betong!
Mycket härliga bilder!
Kram
Lily

Signes Vind sa...

Vilket ställe det verkar vara å vilka fina bilder. Tack för titten - jätteinspirerande!/ Lotta

n o r d i n g å r d e n sa...

Gud så läckert med hyacint, jättefin samplantering du gjort!! Tack för alla bilder från Bäsna, jag ska ta mej dit senare i vår, har som sagt aldrig varit där, roligt med tips, annars hade jag inte kommit på det, så det ska bli kul, de verkar ha mycket fint, som prismorna i järnet där, helläckert! Och den lilla musen! Superfina bilder! Ha en jättebra helg önskar Mari. ( å kanke vi kan följas till Formex ngt år ; ) )

Stina sa...

Vad mycket fint!

Det där med prismorna var ju underbart härligt.Kram Stina

Poppins sa...

Vackra bilder. Skulle vara kul och få se några bilder från Bäsna i sommar också.
Och så snyggt ditt arrangemang var. En bur för vilda växter? ;)

Husbilsresan sa...

Vilka vackra bilder och vilken härlig trädgård det verkar vara.Jag har aldrig varit där, men nu måste jag åka dit,det ser jag.
Krukan med hyacinterna blev ju väldigt bra, tycker jag.Och jag gillar smidesdekorationen, har du köpt den i Bäsna också?
Ha en trevlig helg!Kramiz!

Husbilsresan sa...

Vilka vackra bilder och vilken härlig trädgård det verkar vara.Jag har aldrig varit där, men nu måste jag åka dit,det ser jag.
Krukan med hyacinterna blev ju väldigt bra, tycker jag.Och jag gillar smidesdekorationen, har du köpt den i Bäsna också?
Ha en trevlig helg!Kramiz!

Lotta sa...

Underbara bilder! Avskärmningen med prismor var ju jättefin! Hm när jag tänker efter så har ju min pappa en hel del armeringsjärn, man kanske skulle tala lite snällt med honom och göra en liknande avskärmning någonstans! Tack för tipset!

Ha en härlig helg!
Kram Lotta

Mikkeline sa...

Kombinasjonen av rustikt armeringsjern og glassprismer var kjempelekker. Jeg fant bloggen din nå, og synes den er kjempefin. -så mange inspirerende bilder!
Jeg lenker til deg!

Christina sa...

Åhh så mycket fint att titta på...

Anonym sa...

Åhh så mycket fint! Nu har jag sett prismor i armeringsjärn på två bloggar - det kanske vore något för min nya spaljé i väntan på att rosor och klematis ska klä in den.

Så fina bilder du tar och såå snyggt du arrangerar dem. Gillar även typsnittet du använder- vet du vad det heter?

Ditt hyacintarrangemang ser verkligen jättefint ut. Ha en fin helg!

Mikkeline sa...

Hei, jeg likte bloggen din så godt at jeg skriver om deg i min blogg i dag. Jeg har ikke spurt på forhånd, så bare si ifra hvis du ikke liker det så skal jeg fjerne det igjen.
Ha ei fin helg!

Anonym sa...

Vilken fint litet arrangemang du gjort! Trevlig helg du också!

Anonym sa...

Vilka härliga bilder du visar och din plantering blev ju sååå fin! Jättefint med betong mot rosa och den där "ställningen" du har runt blomman..är den gjord av pil?
Trevlig helg!

Hem och Lycka sa...

Vilken härlig blogg du har!! Länkar dig gärna om det är ok?

Blev insprirerad av dina bilder, vilken cool kudde - musen var ju för härlig!

Blommiga Karin sa...

Verkar vara en trevlig trädgård som du har besökt!
Fint arrangemang du gjort.Härligt!
Karin

Anna sa...

Åh vad läcker den avskärmningar var i armeringsjärn och prismor! Vilken toppenbra idé! Hmmm, kanske man kan ha någonstans....
Jättevackra inspirerande bilder. Jag gillar trampstenarna också!
:)Anna

Anonym sa...

Vilka härliga bilder. Jag har inte varit dit på flera år, men i sommar blir det definitivt ett besök igen =) Vilket rolig idé med prismorna! Mosskudden är härlig, det var med en beskrivning på en sån i drömhem och trädgård nyss. Funderar på att göra en själv. Måste bara fråga en sak, nu kommer jag inte ihåg namnet men det ligger en annan trädgård mellan borlänge/falun.. har du varit dit?

Jordgubbar med mjölk sa...

Åh, där var ju jag i sommras! Visste inte att de hade en hemsida, tack för tipset! Helt fantastiskt mysigt ställe!