8 apr. 2007

På besök i norra Dalarna - del I

Jaha, så har ännu en påsk strax passerat. Jag har tillbringat i stort sett alla påskar (heter det så?) i norra Dalarna - så även i år. Sedan ca 20 år tillbaka bor mina föräldrar där och vi passar såklart på att hälsa på hos dem och i år tänkte jag låta er hänga med.

Visserligen har dom mycket mer snö än oss, men för att vara norra Dalarna i början av april, så är det väldigt lite snö där just nu. Här ser vi lite påskpynt vid entrén.

Vi kliver in i hallen. Min bror kapade ner sin trollhassel häromåret och frågade mej och mor om någon av oss ville ha den. Mor fick den och gjorde den här supersnygga kreationen. Hon har helt enkelt hängt den på väggen och smyckat den med prismor och några småkulor. Jättesnyggt!

Vi kikar in i vardagsrummet som nyligen fått nya tapeter med den här snygga på en fondvägg. Loppislampfoten är en av mina favvisar och utsiken mot sjön är magnifik.

I köket hänger brickan som ett blickfång ovanför diskbänken.

... och i matrummet hänger de jättefina, gamla gardinerna som en gång i tiden varit mormors finduk. På bilden några av kannorna från en stor samling. En härlig blandning av nytt och gammalt. Den blå med guldprickar från Indiska, den raka avlånga från mormor, den bulliga lilla med blå prickar från farmor och den med grå dekoren ett auktionsfynd. Blå bären från en kaffeburk.

Det blir många bilder så jag gör uppehåll här och återkommer om några dagar med resten!


Uppdaterat 07-04-10: Ja, som min käre bror så riktigt påpekat så var det inte en trollhassel han kapade ner utan en ormhassel. Alltså, ingen trollhassel utan en ormhasselkvist som hänger i hallen ovan :-)

14 kommentarer:

Mia sa...

God påske til deg også... (det som er igjen av den...) Herlige bilder fra ditt foreldrehjem. Flott med trollhassel, og muggesamlingen var jo bare fin (festet meg spesielt ved den med de blå prikkene... Nydelig).

Anonym sa...

Ser verkligen jättefint ut hos dina föräldrar, jag som är svag för blått och vitt - gissa vad jag gillade mest? *s*

Anonym sa...

Åh, vad fint dina föräldrar har. Väntar ivrigt på fler. Å hoppas att påsken varit mycket trevlig.

Anonym sa...

Så mycket mysiga detaljer.

n o r d i n g å r d e n sa...

Så jättefina foton! Och såna fina föremål! Man får intrycket att din mamma inte är så gammal? Hoppas det är henne smickrande även om hon skulle börja bli till åren... Mycket samkfullt kök och jättefina kannor! Trollhasseln var jättefin och så läcketrt att dekorera den så med prismor, men var bor din bror som har Trollhassel? Önskar man hade ett sånt träd på gådrden och kunna ta vackra grenar ifrån men en annan får köpa dem dyrt i blomsterhandeln..
Mycket fint ser de ut att ha i Norra Dalarna i af! Ha en fortsatt bra helg önskar mari.

Anonym sa...

Oj så fint dina föräldrar har det, där ser man vem du tagit efter!

Blommiga Karin sa...

Härliga bilder från dina föräldrars hem.Verkligen flott!
Fina saker i en skön blandning...
som jag gillar=)
Ha det så bra sista påskdagen!Karin

Anonym sa...

Så snyggt och många härliga bilder! Det gillar jag!! :D
Din mor har himla bra smak.. Trollhassel på väggen är skiiiiit snyggt! ;-)
kram kram

hulukvarn sa...

Vilka härliga bilder du bjuder på!! Vädligt fint verkar din mamma ha det. Duken som gardin var ju superfin!!

Anonym sa...

Vilken härlig påsktradition och vad trevligt att få tillbringa påsken i ett så mysigt hem. Många fina detaljer! Ha en fin vecka!

Anonym sa...

Vilket vackert hem! Fyllt av en underbar blanding av gammalt och lite nytt...Vill se mera!!

Anonym sa...

Hej kära syster!
Vill inte vara sån, men den heter ormhassel. Trollhassel , http://www.garden.se/trollhassel.asp är något helt annat.

Husbilsresan sa...

Å,så mysigt dina föräldrar har det.Det syns var du ärvt din känsla för inredning.Ska bli spännande att se fortsättningen på detta.

Ha det gott!

Anna sa...

Åh, snälla säg till när du hittar det perfekta typsnittet. Jag hoppas jag får mitt gjort, ibland märker jag att jag har en tendens att vräka ur mig saker och sen tro att det är gjort. :0) Vellas garden har en fin text med snyggt typsnitt.

När jag blir varm i kläderna så ger jag mig på en vägg också.

Ha en härlig vecka!