14 apr. 2007

På besök i norra Dalarna - del II

Vi fortsätter besöket hos mina föräldrar som påbörjades på Påskdagen. Vi har hamnat i sovrummet. De jättefina pardörrarna har mor slipat och målat och sedan har dom blivit sovrumsdörrar.

Ramarna är jättegamla och var svarta när dom köptes på loppis. Mor skulle göra rent dem och fick efter lite gnuggande fram två jättefina ramar i koppar. Skrinet är också loppisfynd och den fina lampan har hängt med länge. Ängeln är bara en av många som finns i hemmet.
En hel del gamla ting finns. Som den röda träasken som fungerat som smörförvaring i över 100 år! Fotot och ramen kommer från mormor och föreställer henne själv och hennes syster, far och svåger. Burken är ett loppisfynd och målningen finns i ett skrin som mormor fått.


De söta figurinerna är från 50-talet.


Den här superhäftiga lampan har far hittat i ett gammalt hus. Lampan är intakt så när som på, vad vi tror, en strumpa som skall hänga innanför glaset. Vi vet inte så mycket om den (mer än att jag tycker den är jättehäftig). Förmodligen skall den drivas av fotogen. Om någon av er vet mer om den - berätta gärna.

Tack för titten, mor och far!

7 kommentarer:

Anna sa...

Så charmiga saker och så himla vackra pardörrar, vad duktig hon är. Silverskrinet finns hemma hos min mor med :). Tack för att du nämnde Bäsna, jag har helt missat det. Ska försöka ta mig dig, det måste i så fall bli på söndag.

Ha en fin helg!

Anonym sa...

Tack för en fortsatt trevlig tur! Så många mysiga och personliga saker och fina kollage gör du.

Ha en fin helg!

Anonym sa...

Vilka underbara fynd, det gäller att ha ögonen med sej.

Anonym sa...

Vad fina grejer, kul att få se lite mer!

A sa...

Himla mysiga dalahem! Trevlig helg! :)

Anonym sa...

Åh va fina saker och bilder! Superfina pardörrar! Lampan var ju verkligen häftig, kul att ha! :)

Agata sa...

Fantastisk lampa! Jag har dessvärre ingen lösning på om det var tänkt som fotogenlampa eller inte, men denvar ljuvlig!