11 mars 2007

Sverige är fantastiskt - del III

Längst uppe i nordvästra hörnet av Dalarna ligger en fantastiskt underbar gammal fäbodvall som heter Lekåsen. Dit kan man inte åka bil och där finns ingen ström. Vattnet hämtar man i hink i källan och man går på utedass. Där har vi vårt smultron-ställe!

Huset på bilden nedan är byggt över en av källorna. I det förvarar vi maten som vi i normala fall har i kylskåpet. Förr förvarade man mjölken från korna och getterna här. Vattnet hämtar vi oftast i källan utanför huset.


När vi köpte vår stuga fanns bara ett litet, dragit dass, så vi byggde ett nytt där vi dessutom ordnade plats för lite ved och ett litet förråd (nedan).


I Lekåsen är det tyst... och då menar jag KNÄPPTYST! Underbart! Förr var Lekåsen en levande fäbod. Långt tillbaka flyttade mina morföräldrar dit varje sommar med alla sina djur, under 70- och halva 80-talet bodde min morbror där permanent med getter, får och kor. Sen han dog har min mor varit där varje sommar med får, getter, ankor, höns, katter och grisar där. Sedan ett antal år tillbaka finns inga djur där längre, vilket förstås är synd, men Lekåsen är ändå ett fantastiskt ställe, dit vi gärna åker.

Vi gillar vår, försommar och höst bäst. Inga mygg och fantastisk vacker natur och härlig, klar luft.
Bär finns oftas i massor. Hjortron, blåbär och lingon! Hit åker vi och lisar själen!

12 kommentarer:

Anna sa...

Åh, så härligt. Jättefina bilder och man kan riktigt höra fågelkvittret. Skönt att gården finns kvar. Var upp till en fäbod här, Laggarsbo och det är tråkigt att man underhåller den och driver den bättre. Borde bli kulturmärkt.

Ha en trevlig söndag kväll.

Lotten sa...

Underbara bilder! Jag har bara lite svårt att tänka mig att bo utan rinnande vatten och med utedass.... jag är nog lite för bortskämd! ;)

Lotta sa...

Underbart, vilket lugn, balsam för själen!

Kram Lotta

n o r d i n g å r d e n sa...

Jag förstår att Lekåsen är som balsam för själen-vilket underbart ställe!! Nog är det skönt att komma till ett sånt ställe, slippa mobil och stress och bara njuta utav tystanden!! Vilken förmån att ha tillgång till ett sådant ställe. Vilka gulliga hönor och ägg du hade i förra inlägget, de får väl komma i extra fokus om några veckor kan jag tänka.. Mari.

Anonym sa...

Vilket härligt ställe ni har! Vilka vackra bilder! Man behöver åka till såna ställen ibland och bara vara, skönt att vara ifrån tv och annan lyx ibland! Man kan ju läsa en bok om det blir för lugnt! :)

Lime sa...

Anna: Ja, det enda som hörs är fåglarna och bäcken. Laggarsbo har jag också besökt - jättefint ställe men synd om det kommer att förfalla.

Lotten: Det kanske är en vanesak. Jag har tillbringat väldigt mycket tid där ända sedan jag var riktigt liten och har övat rejält :-)

Lotta och "Guldkant ..": Japp - balsam för själen är namnet!

Signe: Man går verkligen ner i varv. Men vi har faktiskt solfångare så vi får lite ström till belysning. Bra när det är höst och MÖRKT!!

Anonym sa...

Ljuvligt. Jag tycker det är så fantastiskt med sådana här ställen, som du beskriver, att man fortfarande kan känna hur levande det en gång var.

Anonym sa...

Det låter helt underbart med tystnaden och naturen!

Mrs M sa...

Vilka härliga bilder... jag antar att man verkligen kan koppla av där!

Anonym sa...

Ja, tystnaden och friden kan nog alla behöva en skvätt utav. Dock skulle jag nog inte vilja leva med utedass, det fick jag nog utav när jag var liten (å jag är inte skiiiitgammal) ;-) Vilka härliga, inspirerande bilder!

W&W form sa...

va mysigt och vad underbart. jätte fina bilder.

Anonym sa...

Låter som ett helt underbart ställe att åka iväg till och koppla av. Och vilket fint utedass, ser ut som en liten friggebod =) Supersöt.