14 mars 2007

Trädgårdar att inspireras av

Såhär i "jag-längtar-ihjäl-mej-efter-våren-tider" njuter jag av färska tulpaner h e l a tiden och jag byter färger som en tok. Gula, vita, rosa och röda - alla är lika fina. Just nu har jag en bukett med lyx-tulipsar som är fransiga och ljusrosa. Super-duper-fina, kolla bara!


...och som sagt (skrivet) var så är det m y c k e t trädgårdar nu! och här kommer fler... :-)

Ett bra tips om ett kanon-ställe strax norr om Borlänge är Bäsna Trädgård! Det allra mysigaste utflyktsmål man kan tänka sig.

Perfekt om man bara vill njuta av en härlig trädgård och kanske ta en fika, massor att köpa om man är i shoppar-tagen och toppen att ta med barnen, det finns nämligen en jätte-spännande trollstig för småttingarna (den är ganska trevlig att gå även om man är "lite-till-åren-kommen" :-) ). Trädgården öppnar den 12 april.

Ovan ser vi ett av alla små oaser för en fikastund som finns i trädgården.

Där finns ett jättetrevligt litet fik och man tar sin kaffe/te/läsk och hembakta kaka och sätter sig vid någon av trädgårdens jättemysiga fikabord som finns utplacerade lite här och var.

Katterna Lisa, Nisse och Tiger bor i trädgården och här nedan ser vi två av dem.

Bilderna ovan från www.basnatradgard.nu publicerade med skriftligt tillstånd.

För oss som gillar pelargoner: den 14-15 april kommer dom att sälja nyrotade sticklingar av gammaldags och ovanliga sorter av pelargoner och den 1 maj har dom "Pelargondagen" - Svenska Pelargonsällskapet berättar om sorter och skötsel samt säljer sina, med kärlek, odlade sticklingar.

En Japan-inspirerad hörna i trädgården. Det var här jag upptäckte att vi kan ha Magnolior här på vår breddgrad. Jag trodde inte att dom var härdiga här i Dalarna och nu är jag riktigt sugen på att skaffa en.

De två sista bilderna tog jag i oktober i fjol på en av mina inspirationsvändor i Bäsna.

Sen har vi ju Zetas Trädgård. Har läst mycket om trädgården men aldrig besökt den och ett besök där i år ligger riktigt högt på att-göra-listan. Ta en titt på deras underbara hemsida så förstår ni varför jag vill dit ... :-)


Zetas har redan slagit upp portarna för den här säsgongen. Dom öppnade den 12 mars.

De två nedersta bilderna från www.zeta.se. Publicerade med skriftligt tillstånd.

Ha nu en rikigt skön fredag allihopa!

16 kommentarer:

Toini sa...

Vilka underbara tulpaner. Ja vilka underbara bilder du har överhuvudtaget.

Trevlig helg till Er och njut av varandra!

=^_^=

Anonym sa...

Mmm, visst kan man drömma sig bort!! I går var jag och köpte penséer och minipåskliljor så i helgen ska jag plantera!! Längtar redan! Hoppas att vädret blir bra! Ha en trevlig helg!

Blommiga Karin sa...

Oj vad vackert!Man blir ju så sugen på vårens alla växter och blommor.Låter trevligt på båda trädgårdarna.Jag la in några bilder från en annan trädgård igår om du vill kika!...Karin

Anonym sa...

Bäsna ser underbart ut!! Jag kommer att åka dit även om det blir en tur att åka! Trots att jag har både Ulriksdal och Zetas inom rimligt avstånd, så är man ju sugen att se nåt nytt!!;) Tack för det tipset!
blandblommoroblad

Karin sa...

Vilket härligt inspirerande inlägg! Tulpanerna ser så härliga ut. Bäsna verkar vara ett trevligt utflyktsmål, synd att det är så långt bort. :) Zetas har jag inte heller besökt...

Färjtorp sa...

Ja oj så mysiga trädgårdsbilder, inte konstigt man längtar till sommaren nu!!

/Johanna

Anonym sa...

Å vad jag längtar efter lite gräs under fötterna när jag ser dina bilder...

Anna sa...

Fina bilder - ja, Bäsna är underbart. Å visst kan man väl få Pelargonkakor till fikat där? Iaf då pelargonsällskapet är där vill jag minnas.

Ha en trevlig helg!

Anonym sa...

Hjärtat bultar av glädje närjag ser dessa bilder, underbart! Ha en fin helg! :-)

Anonym sa...

Sitter själv och förlsutar mig i frökataloger. Hittade bl.a. ett KORVTRÄD i impecta (de bild på min blogg) helt otroligt vad det finns saker man aldrig kunde drömma om. Men drömmer gör man när man läser dina trädgårdstips. Synd att det är lite långt från mitt hem, verkar vara supermysiga trädgårdar.

Anonym sa...

Visst finns det många härliga trädgårdar. En av mina favoriter är Wijk som du skrivit om förut. Har varit till Bäsna en gång förut, men då var den ganska liten. Nu ser jag ju att jag måste dit igen, underbart härligt ser det ut =)

Mia sa...

Jeg elsker tulipaner og de rosa frynsete var jo bare noe av det fineste jeg har sett!!!

n o r d i n g å r d e n sa...

Hej och tack för jättebra tips om Bäsna trädgård!! Jättekul, det stället hade jag ju glömt, har aldrig varit där men nu ska det bli av!Zetas och Rosendals måset hinnas med också.. Jättefint såg det ut, och fina inbjudande bilder har du som vanligt! Jag skrev också om pelargoner i veckan som var. VILKA bedårande rosagröna krusiga tulpaner, helläckra!! Mari.

Anonym sa...

Trevlig blogg!
Tänk att det aldrig blivit av att åka till Bäsna Trädgård, men efter dina inspirerande ord och bilder, så blir det nog en tur. Redan den 14-15 april, som du skrev om. Tur att jag har bara ca. 7 mil dit:) (Tänk att det är nära till nåt när vi bor här i obygden.)
Från en annan dalkulla

Anonym sa...

Vilka härliga bilder du visar! :)

Anonym sa...

Åh, vad mycket fint. Nu fick jag lust att gå ut och plantera lite. Härligt.