30 mars 2007

Pelargoner

Jag har nog nämnt det förut - jag är lite såld på Pelargoner! *ler*

Jag har nog fått det med mordersmjölken för min mor har alltid haft mycket pelargoner - året om. Men mitt eget intresse började "på riktigt" för ca 6 - 7 år sedan. Då köpte jag några, fick lite skott av en pelargonglad kompis och köpte några fler. Övervintrade dessa och började ta skott när vi var ute och reste. En höst frös jättemånga av mina pellisar :-( och året därefter började jag köpa endast vita eller rosa för att begränsa antalet, det vill ju gärna bli lite för många *hrrmmm*. Förra helgen fick alla ny jord och nu står dom så nära fönstren det går för att lapa vårsol.


De jag har bilder på här är två av mina kompisar från förra sommaren. Noel Gordon har fått ny jord och ser glad och nöjd ut, P. sidoides däremot har tyvärr inte överlevt vintern.


Häromdagen surfade jag in hos Nina och hittade en av de finaste Pelargoner jag någonsin sett. Kolla här! Den heter Emperor Nicholas. En sån vill jag ha!!! Jag googlade på namnet och har hittat lite fler bilder - men ingen är så fin som Ninas! Antingen har hon ett fantastiskt exemplar eller så är hon en superfotograf, för hennes Emperor slår alla jag sett hittills.

Jag är sugen att imorrn köpa en "hoper" vårblommor och göra lite vårarrangemang ute :-) Jodå, jag vet att det är i tidigaste laget men nu kan jag inte vänta längre. "-Får väl bära ut och in då!!"

Ha en superskön helg alla hääärliga bloggkompisar!

17 kommentarer:

Stina sa...

Men vilka fina bilder. Kram Stina

Anonym sa...

Älskar med vårblommor. köpte med en hög idag och planterade! Egentligen tror jag inte alla kommer klara sig.. Är tveksam om jordvivan kommer klara en frostnatt.. Kan inte mycket om blommor alls.. Här köps sånt man tycker ser fint ut! :D hahaha..
Älskar typsnittet du använt på bilderna!
kram kram

hulukvarn sa...

Åhhh vad fina de är, jag tittade in på länken, och oj vad fin den var, som en dröm!!

Anonym sa...

Jag har aldrig haft pelargoner tidigare men köpte hem mina första exemplar för två år sedan och sen har det bara blivit fler och fler. *s*
//V

Anonym sa...

Jätteläckra pelargoner, speciellt den mörka! Klart du ska köpa lite vårblommor även om det kan komma bakslag, imorgon är det ju första april (oops undrar om det blir några aprilskämt på bloggarna)! Ha en fortsatt fin helg...

Anonym sa...

Emp. Nic. var ju jättevacker, har aldrig sett den tidigare, en riktig pärla!

Johanna sa...

Visst är pelargoner fina!

Anonym sa...

Pelargoner är verkligen underbara!...kul med olika sorter!
Ninas var ju verkligen annorlunda och fin! :)
Trevlig helg!

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilka fina "pellisbilder" du visar! I ett sånt smakfullt arrangemang och collage! Ja visst är det bara så härliga blommor! Och den där mörka du visade såg ju helt unik ut!! Ha en bra helg!! Mari.

Mia sa...

Det var noen vakre pelargonier du har. Jeg er også svak for pelargonier, men har ikke noen så fine som du!

Färjtorp sa...

Älskar oxå pelargoner! De är verkligen så fina och de håller sig så fina hela sommaren. Fina bilder!

/Johanna

Anonym sa...

suck...jag blir så avis, varför kan inte jag ha gröna fingrar, jag lyckas inte ens hålla liv i fredskallor...:-(
Du är så himla duktig

Anonym sa...

När Du visar sådana bilder tycker jag också om pelargoner allt mer! :-)

Blommiga Karin sa...

Det var fina bilder på pelagonerna.Såg på väderleks rapporten att det ska bli kallare på tisdag....Karin

Anonym sa...

Ååå, jag gillar också pelargoner!!
Jag älskar mårbacka!! Den mörka var ju underbar...ska ta och kika på länken!
Kram tina:)

Anna sa...

Jättevacker pellis, antecknar den på inköpslistan. :)

Ha en fin dag!

Anonym sa...

Pelargoner... ja det har jag faktiskt nyligen fått upp ögonen för och köpte några förra sommaren.

Men däremot visste jag inte DÅ att dom kunde ju faktiskt övervintra, dock inomhus... Hade jag vetat det så hade jag förmodligen inte behövt slänga dom i soptunnan.

Så nu är det snart dags att köpa nya.

Kram Kram